Naar hoofdinhoud

Gezondheidscentrum Lloyd’s Terras

Hoe gaat dit hypermoderne zorgcentrum om met Corona? Lees hieronder het interview.

“Al snel bedachten we een oplossing, we brengen de medicijnen naar de mensen toe!”

Gezondheidscentrum ‘Lloyd’s Terras’ is een hypermodern zorgcentrum waar zorgaanbieders van verschillende disciplines onder één dak nauw samenwerken. Het centrum is sinds 31 maart dit jaar (2020) geopend. Apotheek Lloyd’s Terras was een van de eerste zorgverleners die zich in het gezondheidscentrum vestigde. In coronatijd moesten zij van hun oude locatie verhuizen. Wij vragen Egbert Greving, bestuurslid van Lloyd’s Terras, en apotheker Jan Drenth met welke situaties zij te maken kregen in coronatijd.

In coronatijd gingen jullie open. Hoe was dat?

Egbert vertelt: ‘Ja, dat was even schakelen. We waren net open en toen kwam corona. We hebben direct alle RIVM-maatregelen in acht genomen: 1,5 meter stickers, spatschermen aan de balie en desinfectiemiddelen. We hebben een coronateam samengesteld waarin we alle mogelijke situaties en bijbehorende maatregelen hebben besproken.’ Jan vertelt: ‘In coronatijd zijn we verhuisd van onze oude locatie naar het gezondheidscentrum dat 800 meter verderop ligt. Dat was wel even lastig. Helemaal met 1,5 meter afstand. Uiteindelijk vind je je draai wel, maar we moesten wel even nadenken.’

Noem eens een van de speerpunten die jullie direct hebben opgepakt door corona?

Belangrijk was dat mensen de apotheek veilige konden bezoeken en dat we alle maatregelen, zoals de 1.5 meter regel, konden handhaven. Om dat te kunnen doen moest het bezoekersaantal naar beneden. Jan vertelt: ‘Dat is voor een apotheek best een uitdaging. Een groot aantal mensen is ouder en kwetsbaar, zij zijn afhankelijk van onze medicatie en komen regelmatig bij ons langs. We wilden deze mensen niet onnodig aan risico’s blootstellen, maar hen toch van zorg en medicijnen blijven voorzien. Ook speelde mee dat het bezoekersaantal naar beneden moest, er mocht maar één persoon per keer naar binnen en dan kun je nooit iedereen helpen op één dag.’

Wat hebben jullie gedaan om het bezoekersaantal naar beneden te krijgen en toch je zorg te kunnen verlenen?

‘Al snel bedachten we een antwoord,’ vertelt Jan. ‘We dachten we moeten naar de mensen toe. We moeten medicijnen bezorgen bij mensen die vallen onder de risicogroep. Mijn broer en ik hebben samen bezorg-software geschreven dat de optimale route uitstippelt voor het bezorgen van medicijnen. Maar we hadden zelf niet de mankracht om dit allemaal te doen.’ Egbert: ‘Totdat er een interview met ons in het Dagblad van het Noorden verscheen. We vertelden in het interview dat we van plan waren medicijnen te bezorgen en dat we daarvoor nog vrijwilligers zochten. De telefoon stond direct roodgloeiend. Er waren heel veel mensen die op dat moment door corona thuis zaten en wilden helpen. Bijvoorbeeld horecaondernemers die een bestelbus beschikbaar stelden voor het vervoer en zelf ook wilden rijden. Het is prachtig om te zien dat iedereen wil helpen, dat doet wel iets met je! We werken nu nog steeds met vijf vrijwilligers.’

Wat hebben jullie nog meer gedaan?

‘We hebben onze afhaalkluis voor medicijnen met hoge priori tijd ingezet en er op gestuurd dat mensen medicijnen via de afhaalkluis konden afhalen. Op deze manier hoefden de mensen niet meer naar binnen voor hun medicijnen, maar konden deze gewoon uit de afhaalkluis ophalen. Deze maatregelen samen met de bezorgservice zorgden ervoor dat slechts 30-40% van ons normale bezoekersaantal overbleef en aan de balie kwam. Dit zorgde dus voor een behoorlijke afname van directe bezoekers aan de balie. Hierdoor konden we 1,5 meter garanderen’

Zijn jullie ook bang voor een terugval in inkomsten? Hoe werkt dat bij een zorgondernemer?

‘In het begin was het heel druk. Veel mensen gingen hamsteren, omdat ze bang waren dat de medicijnen uitverkocht zouden raken. Daarna kwam er een dip. Het aantal recept aanvragen daalde en daarmee de inkomsten. Het is een grillige tijd. Zoals iedereen hebben wij ook extra kosten gemaakt, bijvoorbeeld om te kunnen voldoen aan de coronarichtlijnen. We hebben vertrouwen in de toekomst en denken dat alles zich wel weer normaliseert. De behoefte aan medicijnen blijft bestaan, zolang er patiënten zijn en dat is een vrij constante lijn. Bijvoorbeeld hartpatiënten of diabetische patiënten houden niet op te bestaan. Wat we wel een zorg vinden voor de toekomst is beschikbaarheid van grondstoffen voor medicijnen. Door corona zijn we er des te meer achter gekomen dat we afhankelijk zijn van landen als India en China. Daar worden de merkloze medicijnen en grondstoffen voor medicijnen geproduceerd. Als daar een lockdown is, ontstaat hier een hick-up in levering van medicijnen. De overheid en onze branchevereniging zitten hier bovenop, maar die ontwikkeling blijft spannend. Als we niet meer kunnen leveren, heeft dat gevolgen voor onze dienstverlening. Nog maar niet te spreken over de gevolgen voor de gezondheidszorg.’ Er is een mogelijkheid om zelf medicijnen te maken, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle medicijnen, vertellen beide heren.

Wat is de les die je andere ondernemers mee wil geven?

‘Overleg met collega’s uit de branche. Apotheken overleggen van oudsher al vaak met elkaar. We zien dat nu ook en zijn nauw met elkaar betrokken. Zo hebben wij kosteloos ons bezorg-software beschikbaar gesteld, zodat andere apotheken ook zo efficiënt mogelijk hun medicijnen kunnen bezorgen.’

Wie zijn nog meer bezig met het nieuwe doen op het gebied van zorg?

Ok, ik wil meer weten over
het nieuwe doen

Fonds Nieuwe Doen Groningen gebruikt cookies om het bezoek voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.