Naar hoofdinhoud
interviewheader

Interview: DACOM Farm Intelligence

Als je echt stappen wilt maken, moet je elkaar face to face blijven ontmoeten.”

Dacom is een IT-bedrijf voor de agrarische sector en levert datagedreven diensten aan boeren in zowel binnen- als buitenland. Het bedrijf bestaat 30 jaar. Janneke Hadders nam het bedrijf over van haar vader en runt het op dit moment samen haar 30 collega’s. Het Fonds Nieuwe Doen heeft een deel van het, nog te bouwen, nieuwe en duurzame kantoorpand van Dacom gefinancierd. We vragen Janneke wat deze coronatijd voor Dacom betekent.

Was er paniek toen er corona uitbrak?

“Nee, geen paniek. Wel dacht ik in de eerste week: oeh, even kop erbij. Goed in de gaten houden wat er gebeurt in de wereld en even schakelen en interpreteren wat dit kan betekenen voor onze organisatie. Ik had even wat ruimte nodig om goed na te kunnen denken. Dat was best een uitdaging, hoor. Het hele ritme thuis was anders doordat de kinderen thuis waren en ik ook thuis werkte. We moesten even schakelen, zowel zakelijk als privé. Belangrijk is dat je blijft anticiperen op wat er op je afkomt.”

Wat betekent corona voor Dacom?

“Onze dienstverlening richt zich met name op de lange termijn. We hebben daarom tijd om op veranderingen te anticiperen. Dat betekent dat we nu nog gewoon onze werkzaamheden blijven uitvoeren voor bestaande klanten. Voor de toekomst geldt dat we anders moeten kijken naar de werving van onze nieuwe klanten. Eerder deden we dit vaak op beurzen, veldbijeenkomsten en seminars. Maar die zijn vanwege corona gecanceld. We kijken nu meer naar online oplossingen en andere marketing mogelijkheden. Ook kunnen we niet meer reizen, dat is dus ook even schakelen.  We boden reeds online cursussen aan, maar om de dienstverlening in het buitenland aan te kunnen blijven bieden is dit alleen maar meer geworden.”

Zie je ook kansen?

“Wat ik zie is dat door corona de meerwaarde van onze dienstverlening steeds meer wordt ingezien. Vooral bij grote boerenbedrijven in het buitenland. Om goed onderbouwde keuzes te maken, moet je digitale tools hebben om inzicht te krijgen in je bedrijf. Met name als je meerdere medewerkers hebt. Dan kun je de bedrijfsvoering op basis van data runnen. Door corona zien we een versnelling in acceptatie van dit proces bij onze doelgroep. Dat is voor ons een mooi neveneffect van corona.”

Wat heb je geleerd door de coronacrisis?

“Dat het ontzettend belangrijk is om elkaar te blijven ontmoeten. Ik ben er van overtuigd dat je als je echt stappen wilt maken, je elkaar face to face moet ontmoeten. Dan ontstaan er pas echt goede dingen. Daarom ben ik ontzettend blij dat we binnenkort kunnen starten met de bouw van ons nieuwe pand. Twee kantoren worden samengevoegd zodat iedereen op één locatie werkt. We hebben in het nieuwe pand 40 werkplekken. Nu wordt bevestigd dat het een goede keuze is geweest om het pand niet op de groei te kopen. Er zijn 40 werkplekken en daar kunnen we de komende tijd nog wel even mee vooruit. Zeker als je van het nieuwe werken uitgaat.”

interviewheader

Ok, ik wil meer weten over
het nieuwe doen

Fonds Nieuwe Doen Groningen gebruikt cookies om het bezoek voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.